Ditt och datt

Snart närmar sig semestern. Jag börjar känna mig ganska trött och inte särskilt upplagd för något midsommarfirande. Men visst ska det bli roligt med Unga Familjen. Midsommaren har blivit en av de helger då vi umgås med Unga Familjen. Äter någon sallad, äter något sött..dricker något gott. Mest alkoholfritt för damernas del. Men gott. Verkar bli en midsommar igen, när det är ungefär lika kyligt som julafton. Men inte riktigt. De har visst lovat plusgrader också på natten i år.

Finland hade regeringskris förra veckan. Sedan hade vi ingen regeringskris, för Sannfinländarna som inte ville ha Halla-aho som ledare hoppade av och fick fortsätta vara med i regeringen. Fru Nizzan förstår inte, hur en avhoppad grupp kan få sitta i regeringen. Men så är hon humanist och inte statsvetare. Nu har Finland i alla fall ett sannfinländskt parti i riksdagen och ett ex-sannfinländskt parti i regeringen. Blir spännande det här. Helt klart verkar hela regeringskrisen ha varit ett skådespel, precis som Peter Östman skrev i sin kolumn i Österbottens tidning i helgen.

Nåjo. Nu är det dags att gå till sängs. De tankar jag hade tänkt skriva, lyckas jag inte formulera. Ser på de vackra syrenerna där ute. Syrener som säkert är 100 år gamla. De härstammar från en gammal tant, som bodde ungefär där vi nu bor. Denna gamla tant har jag aldrig träffat. Men hennes syrener, törnrosor och humle finns kvar. Likaså hennes husgrund och fähusgrund. Det kallar jag att lämna något efter sig.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider