Semesterresan

Förutom besöket hos våra goda vänner så gjorde vi en del annat också. Det egentliga målet med resan var att se på en studielägenhet åt Nizze 1.
Detta är Nizze 1:s blivande studiebox. Ca 2x4 meter.

Men då finns det också ett ordentligt vardagsrum och en stor balkong. som gossarna ska dela.


Det finns också ett kök, som hör ihop med vardagsrummet. Nyrenoverat med diskmaskin, kyl och frys. Ca 6 km från studieplatsen. Tala om lyx. Jag må ha bott närmare ÅA, när jag studerade, men sådan här lyx var det inte. Först delat rum på Domus 2 år, sedan en tvåa med ett pyttelitet sovrum. Kanske 2x2 meter, kök och vardagsrum. Och i vardagsrummet bodde kompisen. Efter det blev det lägenhet i Studentbyn där jag delade kök och badrum med två andra studerande. Inte kul alla gånger, när man mötte främmande karlar endast iklädda liten handduk på morgonen. Eget rum hade jag, i alla fall.

Vi bodde alltså på Radisson BLU i Otnäs. På min kvällspromenad till Alepa i Teknologbyn träffadejag på fåglar. Och följande morgon konstaterade vi att det tydligen varnas för teknologer...
Vi ställde kosan österut och hälsade alltså på bekanta i Borgåregionen. Sedan blev det kvällsmat i Karis (Shell Simpukka), som fanns där redan på min tid. ABC har kommit sedan. På kvällen hälsade vi på Nizze 1 på soldathemmet. Eftersom han nu är US så var det inga problem för honom att få ha gäster. Lyckligtvis var det först följande dag som han var huvuddejour.

Vi övernattade på Sokos hotell Rikala i Salo. Trots ett ganska dåligt sommarväder, kunde vi tillbringa en stund på terrassen. Dessutom var personalen på hotellet väldigt trevlig. Rekommenderas! Inget fel på Radisson heller, men Salo tog nästan priset när det gällde vänlighet. Visade sig att jag glömt mina favoritjeans där. Få se, om de kommer nästa vecka. Hon lovade sända dem. Finns dessutom småpengarna kvar i fickan, så kommer jag nog att skriva om det på nytt!

Efter frukosten i Salo, blev det avfärd mot IKEA i Raisio.Vi var dit mest för att kolla in saker som behövs till studielägenheten. Men givetvis kom vi ut med varor för 60 euro i alla fall. "Bra att ha".

Efter IKEA styrde vi kosan mot Nystad och Bonkmuséet. Herr Nizze har talat om det i många år, så nu blev det av. Det är ett litet museum, men en fascinerande historia. Herr NIzze orkade inte höra på guiderna - jag hörde på dem och konstaterade att de var väldigt duktiga. En helt fiktiv företagshistoria skapad av en konstnär vid namn Gullichsen. Jag skulle gärna sätta upp en bild på plåstret Eduplast som ska hjälpa elever i skolan. Men eftersom det förstås är copyright på det, så avstår jag.
Här berättar Bonkguiden den fascinerande historien om maskinerna och fabriken.


På andra sidan gatan, en bit från Bonk, drack vi kaffe och åt den godaste Berlinermunk jag ätit sedan studietiden. Riktigt färsk, nästan ljummen. Dessutom väldigt tjänstvillig personal.
Café och Bed, tror jag stället hette.
På hemvägen pausade vi sedan i Kristinestad och åt pizza på Crazy Cat. Har sedan fått höra att Jungman är väldigt bra. Så nästa gång. En tur via svärmor och så kom vi slutligen hem till Nizze 2 som vaktat huset, hundar och katter.

På torsdagen blev det mest tvätta och städa och likadant på fredagen. På kvällen var vi dock på Loppisrally till Terjärv. Och på lördagen hade vi en god vän och hans söner här. Han hjälpte herr Nizze att reparera bilen.

I går kväll åkte jag med mamma på en liten utflykt. I dag har jag inte gjort något alls utom det vanliga. Nizze 1 har haft permission, åkte iväg vid 17-tiden. Alltid lite vemodigt. Men han är ju vuxen nu och kommer knappast att börja bo hemma igen.

Håhåh. Snart jobb. Det känns otroligt surt. Jag vill undervisa, men allt det andra skulle jag gärna slippa. Men tiderna är inte sådana att man kan välja.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider