Vecka 5 är slut

Sista dagen i vecka fem.... En vanlig dödlig skulle vara oerhört tacksam över att få ha så lyxigt som jag, ytterligare en vecka ledigt. Men så här är det: Jag har jobbat många år statligt och kommunalt. Så länge att jag har 38 semesterdagar. Av dem tar jag ut 30 på sommaren, alltså sex veckor. Då återstår åtta dagar till vintern. Och de dagarna försvinner kring julen och så kanske det återstår någon futtig dag för skärtorsdagen och valborgsmässoafton eller till mammas läkarbesök eller liknande. Därtill har jag bytt till mig 6 lediga dagar av semesterpengen. Den semesterpeng jag nog skulle ha behövt, med tanke på att vi ska börja hyra bostad åt Nizze 1 inför studierna på våren. En beväring kan inte själv betala hela hyran om det inte börjar komma något bostadsstöd.  Men, i alla fall. Eftersom jag bytt till mig extra ledigt så har jag alltså ytterligare 6 dagar att ta ut i samband med Nizze 2:s studentexamen.  Så nu har jag förklarat varför jag har så mycket ledigt.

Förra veckan gjorde jag och Herr Nizze årets semesterresa. Vi besökte sonens kommande lägenhet i Olars. En trea, som han ska dela med en kompis. Ca 6 km från studieplatsen. Vi bodde på Radisson BLU i Otnäs, för att insupa miljön. Herr Nizze fick magen i olag, så vi gick och la oss kl. 20 på kvällen. Blev ingen utforskning av området. Jag har varit där tidigare, för många år sedan på kurser och språkcenterdagar - men jag kom inte ihåg mycket av området.

På tisdagen åkte vi för att hälsa på goda vänner. En av mina bästa vänner från studietiden. Hon har fått ALS. Efter besöket där kan jag säga, att jag borde sluta gnälla över mycket jobb, litet jobb, stress, damm i hörnen... Jag borde bara vara glad och tacksam att vi alla fått vara friska så här länge. Denna underbara, intelligenta, godhjärtade familj... det känns så orättvist. Tänk, att vara bunden till rullstol, enda kommunikationssättet är att visa ja, nej... skriva bokstäver med vänster hand...(när man är högerhänt). Och beroende av att resten av familjen ställer upp. Jag önskar verkligen styrka till denna familj... Och att jag själv ska förstå hur bra jag fått ha det så här långt.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider