Prinsessan Diana

Här sitter jag ute i solen och svettas med datorn i famnen. Och nej. WiFi vill inte ansluta till datorn så jag får använda telefonnätet. Vem hade trott att det skulle bli så i september, när man frös i juli. Fick i alla fall största delen av vinbären och krusbären plockade i går. Svettades då också. Och vädret gjorde att jag inte planerade min MI-kurs, som jag tänkte göra enligt planen. Nå. Kommer tid, kommer råd. Man har ju dragit några nybörjarkurser i franska i sitt liv.

Prinsessan av Wales, Diana. Varför skriver jag hennes namn som rubrik? Jo, därför att det är 20 år sedan hon dog, och för att teve uppmärksammat detta. Lady Diana blev Stor-Britanniens kronprinsessa när hon 1981 gifte sig med kronprins Charles, som var mycket äldre. Kronprinsessan Diana och jag var båda födda 1961. Som en blåögd tjugoåring trodde jag att kronprinsens känslor för denna söta flicka var äkta. Jag tyckte det hela var så romantiskt. Trots att Lady Diana kom från helt andra förhållanden än jag, så kan jag ändå tänka mig att hon också var lika blåögd när de sade sitt ja. Även om det visst i de fina kretsarna setts som ganska OK att männen har diverse affärer med damer vid sidan av äktenskapet. Jag minns skvallerpressen som innan bröllopet skrev om parets hemliga natt tillsammans i någon tågvagn. Se, i Stor-Britannien 1981 skulle bruden vara oskuld. Ingen talade om brudgummens dito. Att det långt senare kom fram att det var med sin nuvarande fru han hade det mötet, det visar ju hur blåögd jag var som bara såg romantiken. Och som sagt. Skulle inte förvåna mig om den unga bruden  trodde att han nu satsar på henne. Att  Diana var född samma år som jag, gav en  viss samhörighetskänsla.  Jag har sett ett teveprogram där William och Harry berättar om sin mor. Jag har sett ett program om begravningen. Och ja. Jag minns nästan exakt var jag var, när jag fick reda på att hon dött. Vår förstfödde var drygt tre månader gammal. Jag ammade, antagligen, för jag var i sovrummet. Plötsligt sa min man "Hon,prinsessan Diana har dött." Han såg på text-teve, det minns jag. Och det kändes så overkligt. För hon var ju  inte äldre än jag. Hon var rik, vacker. och hade små barn. Det kunde liksom inte hända henne. Det berörde mig förstås inte personligen. Men eftersom vi var födda samma år och eftersom vår förstfödde råkade födas det år Diana dog så kommer jag alltid att minnas. Trots att det bara är en vanlig människa som råkat höra till de rätta kretsarna som råkat  bli kronprinsessa och som råkat skilja sig. 1996, faktiskt. Det år jag besökte London.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider